

Hier staat het artikel in De Stentor van 8-5-2024
Ja, ook als je ‘iets ouder’ bent moet je bij de tijd blijven. Dus heb ik een tijd geleden TikTok geïnstalleerd.
Want de doelgroep die ik nodig heb, is dáár te vinden: de jongvolwassenen. Voor hen (en ouder) heb ik mijn laatste boek geschreven en hen wil ik dus bereiken. Dat is vooral belangrijk omdat ik geen bekende auteur ben die overal in de winkel ligt.
TikTok dus, ook vanwege het succesvolle resultaat van Booktok.
Om goed onder de aandacht te komen, lijkt het mij het beste om zo mogelijk dagelijks iets te posten.
Maar dat kun je natuurlijk niet steeds met een foto of filmpje van je boek doen. Dus als ik een aanleiding zie in een krantenartikel (Dag tegen het pesten, Wereldboekendag, enzovoort) dan speel ik daar meteen op in en post weer iets.
Doel blijft onder de aandacht blijven, laat de mensen maar nieuwsgierig worden naar mij. Als ze op mijn profiel klikken, dan zien ze dat ik schrijf en vinden ze een link naar mijn website. Dus het maakt niet echt uit waarmee ik hen verras.
Natuuropnames, dieren, gebouwen, machines of onlangs nog het hoge water. En dan blijkt dat ik op de een of andere manier heel veel kijkers trek door waarschijnlijk de juiste toon, hashtags en humor toe te voegen.
Want hoe bijzonder is het voor een 69-jarige om filmpjes te plaatsen die binnen no-time 27.700 of 23.300 views opleveren. Natuurlijk zijn veel posts ook rond de 300 views, tenslotte ben ik geen echte influencer. De likes zijn goed, dan zien meer mensen het, maar belangrijk blijft, de honderden mensen die kijken wie ik ben.
Levert het al verkopen op? Eerlijk: nee. Maar misschien begint mijn naam al bekender te klinken. En je weet natuurlijk nooit hoe een koe een haas vangt.
⭐ Margreet Keijzer (69) is gepensioneerd en actief als schrijver onder haar pseudoniem M.K. Peta