Bladzijde 60 uit het Margriet kookboek.
Tekenaar: Ies Spreekmeester.
De tekening: Op de tekening is een zwemmende kok te zien. In zijn ene hand houdt hij een vork en in de ander een visnet. Er zwemmen ongeveer 9 vissen voor hem weg. Om hem heen wier.
Het idee: Ik heb bij de Xenos een kratje gehaald. Hier kan hij gaan zwemmen. Maar waar zwemt hij dan en waarvoor is hij aan het vissen? Dat moet toch een reden hebben? Ik denk aan Utrecht en aan de grachten. Ik zou er niet willen gaan vissen, maar dat kan die kok niets schelen. Dus ik kan een gracht in Utrecht gaan maken waar hij in kan. Dan moet er natuurlijk ook een terrasje en een visrestaurant komen. (Zie de gestoofde kabeljauwstaart)
De uitvoering: We nemen een dagje Utrecht en gaan op een terrasje aan de gracht zitten. Ik maak wat foto’s van de bruggen, de onderdoorgangen et cetera. Thuisgekomen gebruik ik deze om de achtergrond te schilderen. De kok maak ik standaard uit klei. De kleur is altijd hetzelfde. Alle getekende items moeten in het diorama komen. Deze kok moet dus zwemmen. Ik plaats hem op een lollystokje. Voor de vissen gebruik in Fimo en een malletje. In de gracht ligt natuurlijk troep. Vooral een verboden te vissen bordje vind ik wel leuk om toe te voegen. Rioleringsbuizen, wier, een stenen wand (stenen gemaakt van eierdooskarton). Ik maak de wateroppervlakte van een stuk groen plastic. Aan de onderkant plak ik een lichtsnoer vast. Op het groene vlak gebruik ik voor de eerste keer water voor modelbouw. Het droop aan alle kanten door het diorama. Een teleurstelling en een beginnersfout. Op het terras staat een ton waar de gevangen vis in gaat. Een nieuwsgierige kat komt eens kijken. De meubeltjes, de ton en de kat zijn gekocht op een beurs.
Toegevoegd: Er zijn twee items toegevoegd. Een klein Margriet kookboekje en je ziet een varkentje met vleugels op een plompenblad liggen. Dit vliegende varken is vijftien jaar lang mijn logo geweest. In de eerste dertig diorama’s zal hij te zien zijn.
#kookboekin3D #cookbookin3D